Vandaag is het Wereldgezondheidsdag.  

Dit jaar ligt de focus op diabetes.
De belangrijkste doelstellingen van de Wereldgezondheidsdag-campagne zijn dit jaar het vergroten van het bewustzijn over de stijging van diabetes.

In Nederland hebben 900.000 mensen diabetes type 2.
Vroeger werd type 2 ouderdomssuiker genoemd en kwam zoals het woord  aangeeft allen bij ouderen voor.  Van nieuw gediagnosticeerde diabetes type 2 patiënten heeft 80% overgewicht.
Door het gevolg van een ongezonde leefstijl  verkeerde voeding, slecht bewegingspatroon en overgewicht is de ziekte verschoven naar jongere leeftijden waaronder ook kinderen.

 

Tips om Diabetes te verslaan of te voorkomen.

Start nu met het veranderen van uw levensstijl.

Voeding:

Mensen met diabetes hebben een verstoorde koolhydraatstofwisseling en kunnen niet met zoveel koolhydraten omgaan.
Mijd alle bewerkte voedingsmiddelen. Eet niets dat geraffineerd is en daaronder vallen ook witbrood, bewerkt vlees (waardoor diabetes wordt bevorderd!) en zuivelproducten.
Stop met het eten van geraffineerde suiker. Dat betekent dat je alle voedingsmiddelen moet laten staan die gefabriceerd zijn met fructosestroop of andere geraffineerde suikers.

Je voedingspatroon bestaat uit:

Vers fruit en groenten, volle granen, bonen, mager vlees en magere zuivel.
Eet zoveel mogelijk niet-zetmeelrijke groenten, zoals broccoli, spinazie, kool en sla
Hou de portie klein van zetmeelrijke voedingsmiddelen, vlees en zuivelproducten.
Wees vooral voorzichtig met het eten van voedingsmiddelen met een hoog  glycemische index (GI). Dit is een systeem dat voedsel rangschikt op basis van hoe ze invloed hebben op glucosespiegels zijn. Hoog-GI voedsel zijn bijv. wit brood, witte rijst en frisdrank.

Raadpleeg : www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/over-eten/glykemische-index

Beperk fastfood 

Fastfood bestaat voornamelijk uit geraffineerde koolhydraten( suikers, wit meel) transvetten en natrium.
In een 15-jaar durende studie van 3000 jonge volwassenen, die fastfood  meer dan twee keer per week aten ontwikkeld insulineresistentie (pre- diabetes risicofactor) met tweemaal de snelheid van de mensen die niet fastfood junkies waren.
Bewegen

Lichaamsbeweging draagt bij aan een goede regulatie van diabetes mellitus type 2. Het verbetert de glucoseregulatie door vermindering van de insulineresistentie, het helpt bij gewichtsverlies en het geeft verbetering van risicofactoren.Doe elke dag wat oefeningen. Uiteraard, hoe intenser de oefening, hoe beter Zelfs een dagelijks wandelingetje van zo’n dertig minuten kan al de doorslag geven bij het voorkomen van die ziekte. Het sleutelbegrip hierbij is: doe het dagelijks.

Vitamine D

Neem een zonnebad of vitamine D.
Het aantal mensen met een vitamine d tekort is aan het stijgen.
Een dergelijk tekort verhoogt de kans op diabetes en verergert de ziekte (alsmede kanker, hartfalen, nierafwijkingen en verzwakking van de immuniteit en zo verder).
Als je dus echt diabetes wilt voorkomen, verhoog dan je vitamine D niveau, door dagelijks in de zon te gaan lopen of liggen, of een dosering vitamine D preparaten in te nemen.

 

Er zullen nog vele andere tips bestaan.
Mocht jij er een hebben dan hoor ik het graag!
versla diabetes