voedingsstoffen tekort

Voedingsstoffen tekort

Groente en fruit bevatten steeds minder voedingsstoffen
Wetenschappelijk is aangetoond dat de terugloop is ontstaan ​​door:

Bodemuitputting
Luchtvervuiling
Kweken op steenwol matten
Bestrijdingsmiddelen
Toevoeging van Conserveringsmiddelen
Te snel groei van gewassen
Langdurige opslag en transport

 

In Nederland gebruiken we het begrip ‘Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid’ (ADH), opgesteld door de Nederlandse Gezondheidsraad.
Deze schuwbout heeft een rachitis (Engelse ziekte) en scheurbuik – veroorzaakt door vitaminegebrek – te voorkomen.
Absolute tekorten, als scheurbuik, will we niet snel mee oplopen, but relative tekorten komen des te meer voor!

Gezondheidsautoriteiten en artsen omarmen nog steeds de visie dat we die ADH wel binnenkrijgen wanneer we gezond eten.
Hij is gebaseerd op de aanname dat voedsel inderdaad bevat wat het belooft: sinaasappelen zijn rijk aan vitamine C,
tarwe bevat veel selenium, waterkers is een goede bron van ijzer. Maar klopt dat nog wel?

 

 

 

Tekorten van belangrijke voedingsstoffen. kunnen ertoe leiden dat je minder goed kan functioneren in je dagelijks leven.
Op lange termijn kan je gezondheid er zelfs onder lijden.
Waar soms een ziekte of aandoening aan de basis kan liggen van een tekort, hebben eetgewoonten toch ook vaak een belangrijke rol.
Wie onevenwichtig eet en vooral groenten en fruit verwaarloost loopt kans om te maken te krijgen met een tekort aan voedingsstoffen.

Ons lichaam merkt tekorten, verhoogt onze eetlust en zorgt ervoor dat we meer eten om op die manier de tekorten aan voedingsstoffen te compenseren.
Omdat er zo weinig van in onze voeding zitten, moeten we heel wat meer calorieën tot ons nemen om aan voldoende voedingsstoffen te komen.
Vele klachten zijn vaak voeding gerelateerd!

stofwisselingskuur

Advies Voedingscentrum = dagelijks 2,5 ons groente en 2 stuks fruit
Advies WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) dagelijks 5 stuks groente en 3 fruit!

JA, ik wil starten met de stofwisselingskuur!