Wat vliegt de tijd.

 

Eerst kan je niet wachten tot de zomer begint, en nu is hij alweer bijna voorbij.
Ben jij op vakantie geweest?

Heerlijk genieten van de zon en misschien wel de zee..
Lekker uitslapen, uit eten, stokbroodjes, wijntjes, hapjes en ijs tussendoor.
Het dagelijkse ritme is voor vele alweer begonnen; kinderen weer naar school en jij weer aan het werk.
Alles is weer als vanouds. Behalve je gewicht!

Wat doe jij om de vakantie kilo’s er weer af te krijgen?
A> Minder eten
b> Meer sporten
c> Niets
d> ……………….

Hier enkele tips:

Tip 1. Hoeveelheid maaltijden

Beperk je tot 3 maaltijden per dag.
Hoe minder vaak je eet hoe minder vaak er insuline geproduceerd er wordt.
Insuline is een vet opslag hormoon…

Zorg dat je bij iedere maaltijd een flink portie vet eet
Avocado
Zalm
Noten
Eieren met spek ( beide biologisch)
Eet meer groenten en 1 fruit. Fruit zijn suiker bommen!
In groenten en fruit zitten flinke hoeveelheid aan vezels.

 

Waarom vezels gezond zijn:

 

  • Vezels zorgen voor een langer gevuld gevoel.
  • Vezels leveren geen calorieën, maar wel vulling in je maag.
  • Vezels vertragen het transport door de darmen, waardoor de bloedsuikerspiegel langzamer stijgt en daalt.
  • Vezels verteren niet in je lichaam, ze verlaten het lichaam weer via de ontlasting.
    In je darmen nemen vezels vocht op. Dit heeft een gunstige werking op de stoelgang.
  • Vezels hebben een gunstige werking op het slechte cholesterol in je bloed.
    Met een goede cholesterolgehalte minder kans op hart- en vaatziektes.

 

Uit welke producten kun je kiezen?

 

  • Alle soorten groenten en fruit
  • Alle volkorenproducten (volkorenbrood,- crackers en beschuit).
  • Aardappelen, volkorenpasta, zilvervliesrijst.
  • Peulvruchten.
  • Noten en zaden.
  • Ontbijtgranen.

 

Groenten

Groenten met een dip!
Groente sticks met een dip:
Wortel, selderij, komkommer. paprika en bloemkool zijn heerlijk om rauw op te eten.

  • Yoghurtsausje: meng 4 eetlepels volle yoghurt met 1 eetlepel mayonaise, klein scheutje citroensap en (verse)peterselie.
  • Knoflooksaus: meng 4 eetlepels volle yoghurt met 1 eetlepel mayonaise en 1 versgeperst teentje knoflook of halve theelepel knoflookpoeder
  • Kerriesaus: meng 4 eetlepels volle yoghurt met 2 eetlepels mayonaise en 1 theelepel kerriepoeder en een snufje peper
  • Pittige mosterdsaus: meng 3 eetlepels  met 2 theelepels mosterd, een scheutje citroensap en verse peterselie
  • Zelf gemaakte hummus of guacamole.

 

Fruit

Fruit is gezond maar het zijn ook suikerbommen.
Kies voor klein fruit zoals bramen, blauwe bessen en aardbeien.

 

Tip 2. Meer bewegen.

Tijdens je vakantie denk je niet aan sporten. Het liefst lig je de hele dag in de zon, ben je elke dag te vinden op een gezellig terrasje en ben je uren aan het tafelen. Beweeg je na afloop van je vakantie niet méér, dan zul je na verloop van tijd waarschijnlijk nog meer kilo’s aankomen, dus tijd voor actie!

 

Hoe raak je deze overtollige vakantie kilo’s weer kwijt?

Om een halve kilo per week af te slanken, moet je 3.500 calorieën zien te verliezen. Dit betekent dat je onder andere meer moet gaan sporten of bewegen. Begin hier zo snel mogelijk (weer) mee.
Als je langer dan 20 minuten beweegt, gaat je lichaam vet verbranden.
Laat de auto staan en ga lopen of met de fiets en neem de trap in plaats van de lift. Traplopen kan wonderen doen voor jouw benen en billen.

 

Hoe kan je het volhouden.

1. Ga samen met een vriend, buur of met je partner. Hierdoor zul je minder snel opgeven.
2. Verander regelmatig je work-out.
Iets nieuws zal helpen te ontdekken wat je leuk vind en zo zal
je het sporten langer vol te houden.
3. Als je naar het werk wandelt, maak hier dan een sportsessie
van. Als je dit snel genoeg doet, kan dit als sport gelden.
4. Iedereen heeft wel eens een slechte dag. Geen puf om iets te
doen. Dit betekent niet dat alle moeite voor niets is geweest.
Blijf dus niet bij de pakken zitten en start de volgende dag weer
met goede moed opnieuw.

 

Tip 3. Drink meer water.

Op vakantie drinken we vaak teveel alcohol, frisdranken en zoete cocktails. In al deze dranken zitten vele calorieën die ons dik maken.

Waarom met water drinken afvallen?

-Water bevat geen calorieën
-Je stofwisseling werkt 3% sneller, waardoor je meer vet verbrand
-Wanneer je water drinkt heb je minder behoefte aan andere dranken, die
door de suikers wel calorieën bevatten
-Water drinken stilt de honger, waardoor je minder eet en dus meer vet verbrand
-Hoe meer water je drinkt, des te beter de afvalstoffen in je lichaam afgevoerd kunnen worden.

 

Hoeveel water drinken?

Voor een gemiddeld persoon is het gezond om 1,5 tot 2 liter water op een dag te drinken. Om sneller en gezonder af te vallen zou ik niet meer dan 2 liter water drinken. De thee,koffie, melk en groenten komen daar nog bij. Wanneer je zoveel drinkt is het belangrijk om dit goed over de dag te spreidde.
Drink niet meer dan 300 ml liter per uur.
Wanneer je teveel water drinkt daalt het zoutgehalte in het bloed en passen de cellen zich daar op aan. Het gevolg is dat de cellen meer water opnemen en gaan opzwellen.