Gezonde Barbecue Keuze!

De dagen worden langer en de temperatuur steeds hoger!
Tijd om de barbecue tevoorschijn te halen.

Vaak wordt er bij een barbecue veel te veel vlees en dik makende sausjes
Wil jij op een gezondere manier en zonder schuldgevoel barbecueën?

Hieronder mijn gezondere barbecue tips:

Kies voor :

1.  Magere vleessoorten
Kip,
Kalkoen,
Rosbief en biefstuk
Wil je toch ook hamburgers, maak deze dan zelf van rundergehakt en/of tartaar.
Marineer vlees en vis, dan heb je geen sausjes nodig:-)

 

2.  Vis:

Vispakketje:
Kabeljauw of zalmfilet in aluminiumfolie, besprenkel met viskruiden wat zout en citroensap.
Vouw de pakketjes dicht met de naad naar boven.
Laat op het rooster van de barbecue garen.
Tussentijds even checken. Laat de vis in 10-15 minuten gaar worden.

Vis grillen op de barbecue

Kies een stevige vis zoals sardine, zalm of forel.
Maak spiesjes van scampi, langoustines met ui en paprika.
Leg ze vlak boven het gloeiende houtskool, dichtbij de vlammen en draai ze al om nadat ze half gebakken zijn.

Tip:
Om te voorkomen dat de vis blijft plakken aan het barbecuerooster smeer je zowel het rooster als de vis in met een laagje olijfolie.
Tijdens het bakken kan je de vis indien nodig nog een beetje met olie bedruipen.

 

 

 

3.  Sauzen

Wil je Sauzen? Maak ze zelf.

Knoflooksaus
3 teentjes knoflook fijn snijden. 2 eetlepels mayonaise, 1 eetlepel citroen mengen met 3 eetlepels yoghurt.
Gehakte lente-ui aan toevoegen met een snufje zout.

Honing Mosterd saus
2 eetlepels mayonaise, 3 eetlepels yoghurt met 1 eetlepel pittige mosterd mengen Voeg wat honing naar smaak toe.

Whiskey Cocktail saus
Meng 2 eetlepels mayonaise met 2 eetlepels ketchup. Voeg 150 ml yoghurt toe en een scheutje whisky of Cognac. Breng de saus op smaak met 1 theelepel paprikapoeder, een scheutje worcestersaus, citroensap naar smaak en peper & zout.

 

4.  Groenten

Zorg voor veel Groenten. Groenten vullen de maag.

Maak spiesjes van ui, courgette, broccoli, champignon en tomaatjes.
Snij dikke plakken courgette en maïskolven. Kook deze eventueel even 10 minuten voor en leg alles op de barbecue.

 

 

Salades

Maak verschillende salades.

Asperges salade
Lente-uitjes, gemengde sla:, kruiden naar smaak: kervel, peterselie, bieslook
Dressing van olijfolie, balsamicoazijn, sesamzaadjes, zout & peper.

Groene pastasalade
Pasta, broccoli, courgette, doperwten, rucola, pompoenpitten, olijfolie, peper & zout.
Saus : mayonaise, citroensap, yoghurt en knoflook.

Griekse salade met feta
Komkommer, trostomaten, rode paprika, rode ui, feta kaas, zwarte olijven.
Dressing: wijnazijn, olijfolie, oregano, zout & peper. Als topping : peterselie

 

 

 

5.  Dranken

Bier en wijn

In wijn en bier zitten erg veel calorieën!
Wil je deze toch drinken, drink dan na ieder glas alcohol ook een glas water!

Fruitwater

Dat is water met vers fruit, ijs en eventueel wat munt of andere kruiden. Lekker fris en een perfecte manier om je vochtbalans op pijl te houden.

Voorbeelden van fruit / kruiden combinaties
Citroen met munt en limoen
Aardbei met citroen en basilicum
Sinaasappel met komkommer, munt en kaneelstokje
Ananas met kokoswater

Tip:

Bevroren fruit nemen.
Water met koolzuur maakt het sprankelend.
Was het fruit altijd wassen voordat je het in het water doet
Wil je het water wat zoeter hebben dan kun je een beetje honing toevoegen.

Je kunt het water in principe meteen drinken nadat je de ingrediënten hebt toegevoegd, maar als je meer smaak wil dan kun je het beter even in de koelkast laten staan.

 

6. Gezonde snacks

Zet schaaltje met komkommer, worteltjes, tomaatjes, augurken, paprikastukjes, bleekselderij en fruit neer.
Dit beperkt de drang naar het eten van brood.
7. Stokbrood met kruidenboter

Vervang wit- voor volkoren stokbrood. Hierdoor krijg je een stuk meer vezels binnen, wat gezonder is.
Maak je eigen kruidenboter.

 

8.  Zin in een zoete afsluiter?

Gegrild fruit
Het smaakt zoet, net als snoep, maar is een stuk gezonder. Wanneer de kolen niet meer gloeien en de warmte minder is, plaats dan wat fruit op de grillplaat zodat het karameliseert.
Bananen, perziken, peren, nectarines, ananas, … alle soorten fruit zijn overheerlijk wanneer ze gegrild zijn. De natuurlijke suikers maken het geheel zo zoet dat je niets meer moet toevoegen.

 

Heb een gezellige barbecue!
Vergeet je niet te beschermen tegen de zon….