Extra vitaminen slikken in de herfst en winter nodig, of niet?

 

Vroeger werd gezegd dat je in de maanden met een ‘R’
extra vitamine nodig had.

Je hebt in de herfst en winter dezelfde voedingsstoffen nodig als in de lente en zomer, je moet dus het gehele jaar door op je voeding letten.
Dat doe je door minstens twee stuks fruit en 250 gram groente per dag te eten.

Helaas lukt het maar 2% van de Nederlanders om de juiste hoeveelheden dagelijks te eten.
Gemiddeld krijgen we maar de helft binnen van wat we nodig hebben.

Zelfs als we het wel zouden halen dan krijgen we nog lang niet de aanbevolen hoeveelheid essentiele voedingsstoffen binnen.

De ADH (algemene dagelijkse hoeveelheid ) is niet voldoende.
De normen houden geen rekening met:

  • Individuele behoefte: bijv. bij stress, roken, medicijngebruik, leeftijd en erfelijke aanleg is er meer behoefte aan bepaalde vitamines, mineralen of andere stoffen.
  • Bodem vervuiling en uitputting.
  • Onrijp plukken, langere opslag en transport.
  • Bereiden van voeding zoals bakken, braden,frituren en magnetron.
  • Vervuiling in de voeding en milieu zoals e- nummers bestrijdingsmiddelen, uitlaatgassen en conserveringsmiddelen.

 

Voedingssupplementen zijn noodzakelijk!
Met een voedingssupplement kan je helpen tekorten te voorkomen.