Het Voedingscentrum heeft van de minister van Volksgezondheid opdracht gekregen de richtlijnen te vertalen in hapklare informatie voor consumenten. De huidige Schijf van Vijf gaat daarom op de schop en zal in het voorjaar van 2016 af zijn. Ondertussen staan hier alvast de zeven belangrijkste conclusies.

1. Dranken

Alcohol kunnen we beter laten staan.

Koffie mag nog wel, maar de manier waarop het is bereid is belangrijk: vervang ongefilterde koffie voor gefilterde koffie.
Maar het is beter om te kiezen voor thee. Een nieuwe bevinding is dat drie koppen thee per dag het risico op een beroerte verlaagt.

2. Groente en fruit

De richtlijnen zijn nog steeds 200 gram groente en 200 gram fruit

3. Brood

Eet elke dag drie volkorenboterhammen of 90 gram andere volkorenproducten.

4. Vlees
Minder consumptie van rood en bewerkt vlees.

5. Zuivel
Mannen krijgen gemiddeld 390 gram zuivel binnen (twee bekers) en vrouwen 325 gram. Er is geen aanleiding om dat te veranderen.

6. Peulvruchten en noten
Sojabonen, bonen, linzen, kikkererwten of spliterwten. Het is belangrijk om dit wekelijks te eten.

Ook noten hoeven we niet te laten liggen. Walnoten, amandelen, hazelnoten, cashewnoten, pistachenoten en ook pinda’s Dat is ongeveer een handje vol.

7. Vet
We hoeven niet per se minder vet te gaan eten, maar wel ander vet. Gebruik daarvoor in de plaats olie en vloeibare bak- en braadvetten.