Is het nou Wel of Niet beter om te ontbijten?
Ik heb ‘s ochtends en vele met mij helemaal geen trek om te ontbijten?

Ontbijt jij Wel of Niet?

 

Ontbijt als keizer, lunch alkoning en dineer als bedelaar.

Het wordt iedereen aangeraden om de dag te starten met een gezond ontbijt. Dit levert op verschillende manieren een bijdrage aan een goede gezondheid. Maar is dat wel zo?
Verschillende onderzoeken laten de voordelen zien van een dagelijks ontbijt.
Een goed ontbijt staat borg voor een goede verdeling van de energie en de nodige voedingsstoffen over de dag. Zo loop je minder kans op voedingstekorten die je moe, prikkelbaar en lusteloos maken.

 

Levert energie
Na een hele nacht zonder eten, is je lichaam toe aan nieuwe energie. Dit zijn met name de glycogeen voorraden waaruit het lichaam energie heeft gehaald tijdens het slapen. Het ontbijt zorgt ervoor dat deze voorraden weer aangevuld worden waardoor je meer energie hebt.

 

Verbeterd de concentratie en alertheid
De hersenen hebben energie nodig. Als je niet ontbijt dan heeft het lichaam niet veel energie te besteden, ook niet aan de hersenen. Dit zorgt ervoor dat je je minder goed kunt concentreren en minder alert bent.
Helpt bij het behouden van een gezond gewicht
Een gezond ontbijt zorgt dat je vol bent en verzadigd. Dit zorgt ervoor dat je door de dag heen minder last van honger hebt. Minder honger gedurende de dag betekent dat je minder snel naar snacks en andere ongezonde producten grijpt. Door dagelijks een ontbijt te nemen verlaag je het risico op overgewicht en obesitas.

 

ontbijt

 

Ontbijt overslaan – vaker mensen met overgewicht?

Er zijn talloze onderzoeken geweest die keken naar het gedrag en eetpatroon van mensen in combinatie met hun gewicht. Ze keken niet wat de oorzaak was van het gewicht maar simpelweg naar twee aspecten: ontbijten en gewicht. Hieruit kwam meerdere malen naar voren dat mensen die niet ontbeten vaker overgewicht hadden. Er werd verder totaal niet naar de rest van het voedingspatroon, bewegingspatroon sociaaleconomische status gekeken.

 

Al heel lang was de gedachte dat we, als we maar een goed ontbijt naar binnen werken, de rest van de dag minder behoefte hebben aan eten.
Maar uit diverse studies, die zijn gepubliceerd in The American Journal of Clinical Nutrition, blijkt dat de eerste maaltijd van de dag weinig invloed heeft op tussendoortjes of op de totale inname van calorieën.
Het overslaan van het ontbijt heeft ook geen invloed op obesitas en hart- en vaatziekten, en heeft evenmin effect op de stofwisseling.

 

Het ontbijt is niet per se belangrijker dan een andere maaltijd
Geen enkele maaltijd is belangrijker dan de andere.
Elke maaltijd is belangrijk op verschillende vlakken. Komt erbij dat elk mens anders is. Dus de een heeft meer behoefte aan een uitgebreider ontbijt of lunch of avondmaaltijd dan de ander. Voor de een kan de lunch een belangrijke maaltijd zijn en voor de ander het ontbijt die bijvoorbeeld uit een gekookt ei bestaat. Dit is echt niet erg als je je er zelf prima bij voelt en geen honger hebt.

 

lunch

 

Conclusie:
Ontbijt als je dat fijn vindt. Sla het ontbijt over als daar je voorkeur naar uit gaat. Zolang je niet door ernstige honger rond 10:00 of 11:00 slechte keuzes maakt. Onthoud altijd dat je calorie-en voedingsstoffen-inname over de hele dag vele, vele malen belangrijker is dan het timen van je maaltijden.

 

Een gezond ontbijt bestaat uit:
Een gezond ontbijt bestaat uit voldoende koolhydraten, eiwitten, goede vetten en zeker uit een stevige portie groenten en fruit.

Voldoende koolhydraten: kies zeker voor je ontbijt voluit voor volkorenproducten zoals volkorenbrood of volkoren muesli. Deze volkorenproducten leveren je voldoende langzame koolhydraten die je van de nodige energie voorzien en je verzadigingsgevoel maximaal verlengen.

Eiwitten: worden hoofdzakelijk geleverd door melk- en zuivelproducten en dan vooral door yoghurt, kwark en kaas.

Gezonde vetten: kies voor je voor goede vetten rijk aan gezonde vetzuren. De meeste vetten leveren je energie. Essentiële vetzuren of gezonde vetzuren leveren je daar bovenop nog extra vitaminen.

Groenten en fruit: zorgen niet alleen voor afwisseling maar ook voor de nodige vitaminen, mineralen, antioxidanten en voedingsvezels.

Drinken: drink water, koffie, thee of vers geperst fruitsap.

 

Hoeveel calorieën moet je eten als ontbijt?
Deze vraag is lastiger om te beantwoorden omdat ieder lichaam verschillend is. Bovendien heeft de één meer zin in eten dan de ander op de vroege ochtend.
Een veilige richtlijn voor het aantal calorieën dat je zou moeten eten als ontbijt is ongeveer
20 tot 25% van je totale caloriebehoefte op een dag.

Vrouwen is dat gemiddeld genomen 20 tot 25% van 2000 kcal:  400 tot 500 kcal.
Voor mannen is dat gemiddeld genomen 20 tot 25% van 2500 kcal:  500 tot 625 kcal.

 

Ontbijtrecepten 

http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/een-gezond-ontbijt-de-leukste-en-lekkerste-ontbijt-recepten/

http://www.ah.nl/allerhande/recepten/R-L1383828465510/ontbijtrecepten

 

Brunch recepten

http://www.francescakookt.nl/tag/brunch/