Eten we voldoende groenten & fruit
voor onze dagelijkse portie vitamines en mineralen?

 

Nederlandse bevolking haalt advies Gezondheidsraad niet!
Uit de laatste voedselconsumptiepeiling van het RIVM blijkt dat slechts 1 tot 14% van de Nederlandse bevolking de aanbeveling voor groenten haalt.
Het eten van groenten en fruit is belangrijk in verband met de voedingsvezels, vitamines en mineralen.
Deze zorgen heeft het lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

Door af te wisselen met verschillende soorten groenten, krijg je de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnen.

Waarom meer groenten moeten eten?

voedingsstoffen (2)

Volgens verschillende onderzoeken is gebleken dat groenten en fruit vandaag de dag veel minder vitamines en mineralen bevatten dan 30 jaar geleden.

In groenten en fruit zit het stofje salvestrolen die onze cellen beschermen en kankercellen opruimen. Door het bespuiten met o.a. pesticiden zit dit er vandaag de dag nog maar weinig in! Maar ook door het manipuleren van de gewassen verdwijnen er vele essentiële voedingsstoffen uit onze groenten en fruit.

Tips om meer groenten en fruit te eten

Het eten van groenten heeft dus veel voordelen!
Bovendien is groenten caloriearm en kan je er dus niet snel te veel van eten.
Maak er een gewoonte van om groenten te eten bij bijna elke maaltijd.

Maak een groenten / fruit smoothie 

Koop verse bladgroenten en lekker vers fruit en zorg voor een goede blender.
Voeg zoveel water toe zodat de smoothie drinkbaar is.
Zelf vind ik spinazie met banaan Heerlijk! Probeer uit wat jij lekker vind.

Lekkere trek?

Snacken met groenten en fruit. Koop tomaatjes radijs bleekselderie en komkommer.
Maak het extra lekker met humus. Humus is een pasta uit het Midden-Oosten.
Maak een fruitsalade van bessen, appel en ananas.

 

Gooi je vriezer vol met diepvriesgroenten / fruit

Het is vers, gezond, lang houdbaar en bovendien in kleine porties te gebruiken.

 

Maak een soep van verse groenten.

Soep is ideaal omdat je het eigenlijk van elke groente wel kunt maken..
Bijv. groentesoep met allerlei verse groenten. Varieer bijvoorbeeld ook
eens met pompoen, broccoli, courgette, wortel of knolselderij.

Gebruik een Spirelli (Spiraalsnijder)

Met een spirelli maak je spaghetti van groente bijvoorbeeld courgette / wortel
die je samen kunt eten met een saus. Pasta met een twist 🙂

 

 

Groenten: rauw eten of kun je het beter koken?
Wanneer gaan er voedingsstoffen verloren en op welke manieren zijn groenten nog meer te bereiden?

De meeste groenten zijn rauw te eten.
Zoals Paprika, bietjes, ui en broccoli kun je overigens weer beter rauw eten, omdat ze dan de meeste voedingsstoffen bevatten.

Waarom groenten koken?
Aardappelen, aubergines en peulvruchten (bonen) kun je bijvoorbeeld niet rauw eten. Ze bevatten hele kleine hoeveelheden giftige stofjes die geneutraliseerd worden als je ze kookt.

Waarom dan groenten koken als je ze ook rauw kunt eten?
Dat heeft alles te maken met het verteringssysteem. Ons lichaam kan groenten beter verteren als ze gekookt zijn. Ook kan je lichaam dan meer, en beter, voedingsstoffen uit groenten opnemen, omdat koken de harde celwand van groenten breekt.

Spinazie en tomaten koken is gezond
Voor sommige groenten geldt dat het zelfs beter is om ze te koken, zoals bij spinazie en tomaten.
Spinazie koken is gezonder want het lichaam neemt dan meer calcium, ijzer en magnesium op.
Ook zijn licht gekookte tomaten gezonder dan rauwe tomaten.
Door verhitting worden de celwanden in tomaten afgebroken en komt er meer lycopeen vrij dat beter door het lichaam wordt opgenomen.
Lycopeen is een stofje dat groenten en fruit zoals de tomaat een rode kleur geeft.
Het is een sterke antioxidant die het lichaam beschermt tegen schadelijke stoffen van buitenaf.